Kako očistiti DPF filter?

Nastojanje da se vrijednost dimnih plinova koji izlaze iz ispušnih cijevi motornih vozila svede na što nižu razinu toliko je radikalna da često može imati negativan učinak...

Pooštravanje emisijskih standarda ne samo u Europi sa sobom je donijelo niz godina razna revolucionarna rješenja. Nastojanje da se vrijednost dimnih plinova koji izlaze iz ispušnih cijevi motornih vozila svede na što nižu razinu toliko je radikalna da mnogo puta može negativno utjecati na cjelokupni vijek trajanja motora ili njegovih dodatnih komponenti. Za održavanje kondicije zahtijevaju rukovanje "u rukavicama", a svaka druga mogućnost je više ili manje štetna za njihovo daljnje funkcioniranje. DPF filter je prekrasan primjer za to. Godine 2010. postali su obavezna oprema svakog vozila s dizelskim motorom, a danas teško da ćete pronaći vozača koji bi se pozitivno izrazio o ovom dijelu.


Što je DPF filter?

Diesel filter čestica radi kao i svaki drugi filter. Njegov je, međutim,usmjeren na filtraciju krutih čestica koje se nalaze u ispušnim plinovima. U utrobi DPF filtera nalazimo tzv. filterski uložak (neka vrsta sita koje hvata mikroskopske nečistoće), čija je površina prekrivena učinkovitim metalima.Logično, međutim, možemo zaključiti da na ovaj način ne može funkcionirati neograničeno jer bi s vremenom postala neprohodna. Dakle, kako funkcionira čišćenje i što učiniti u slučaju potpunog začepljenja?



DPF regeneracija

Filter čestica može se sam čistiti, ali samo pod određenim uvjetima. Nakon što su kanali filtera začepljeni na 50-70%, senzor alarmira upravljačku jedinicu i ona započinje proces samočišćenja, odnosno regeneracije umjetnim povećanjem temperature ispušnih plinova. Filtarski element je time "pregorio"i može nastaviti svoj rad.


Kada nastaje problem s regeneracijom?

Kao što je spomenuto, potrebni su odgovarajući uvjeti za početak regeneracije filtra čestica. To znači dovoljnu radnu temperaturu, idealan broj okretaja motora i iznad svega mirnu vožnju na dugim rutama. Zbog toga se ne preporuča koristiti vozilo opremljeno filtrom čestica samo na kratkim udaljenostima. Sve je više nečistoća zarobljeno u njegovim crijevima i možda je već prekasno za regeneraciju. Ni DPF nije besmrtna komponenta te mu na ovaj način samo smanjujemo ukupni vijek koji se ovisno o tipu procjenjuje na 80.000 do 200.000 kilometara.


Znakovi začepljenog DPF-a

Prvo što nas upozorava na problem s filtrom čestica je upaljena narančasta lampica na kontrolnoj ploči. No, može signalizirati i početak regeneracije, pane treba odmah paničariti. Pravi problem postaje tek ako se kontrolna lampica ne ugasi ni nakon dužeg vremena ili se pali često i redovito. To znači komplikacije u procesu samočišćenja, pa je potpuno začepljenje filtera samo pitanje vremena.


Prevencija začepljenja DPF-a

Mnogi čimbenici utječu na životni vijek i pravilan rad filtra čestica. Osnova je ispravna, redovita i uvijek potpuna regeneracija kroz samočišćenje. Iz tog razloga izbjegavajte vozilo s DPF-om ako ga koristite uglavnom za kratkaputovanja. Drugi i ne manje važan čimbenik je korištenje ispravnog ili odgovarajućeg motornog ulja. Na tržištu su dostupna posebna motorna ulja, dizajnirana posebno za motore s filtrom čvrstih čestica, koja stvaraju minimalnu količinu pepela. I na kraju – napunite kvalitetnim gorivom. Dugotrajna uporaba goriva niže kvalitete može rezultirati povećanom proizvodnjom krutih čestica koje DPF mora uhvatiti. Kvalitetnom prevencijom možemo smatrati korištenje raznih dodatnih aditiva koji značajno pomažu samočišćenju.


DPF začepljen, što dalje?

Postoji nekoliko opcija za rješavanje ovog problema. Prvi od njih je potpuna zamjena cijelog dijela. Iako se na prvi pogled čini da je to najlakši način, mnogi se vozači užasnu kada saznaju cijene novih filtera čestica.Ponekad je to više od 1000 €. Srećom, postoje rješenja. Takvo je npr. čišćenje u vidu demontaže, demontaže, paljenja, montaže i ponovne montaže. Međutim, ovaj proces može biti dugotrajan, a osim toga, nepravilno rukovanje može dovesti do potpunog propadanja komponente. Slično, filtar se također može čistiti ultrazvukom, raznim kemijskim otapalima itd. Međutim, treba imati na umu da se ovaj posao mora obavljati odgovorno kako bi se izbjegle daljnje skupe štete.